sobota, 23 listopada 2024r.

Studio mod

Portal o biznesie, poradach i zagadnieniach lifestylowych

Na czym polega proces rekrutacji?

unnamed file 3

Poszukiwanie pracy często wiąże się z dużym stresem. Podobnie jak udział w procesie rekrutacji. Sprawdź, na czym polega wspomniana procedura i jak się do niej dobrze przygotować, by zwiększyć swoje szanse na zdobycie wymarzonego stanowiska.

Rekrutacja – co to takiego? 

Najprościej rzecz ujmując, rekrutacja jest procedurą, która ma na celu wyłonienie najlepszego kandydata spośród osób ubiegających się o dane stanowisko pracy. Przebieg tego procesu bywa różny w zależności od specyfiki, a także potrzeb przedsiębiorstwa, które poszukuje nowych członków personelu. Coraz częściej stosowaną praktyką jest tak zwany outsourcing rekrutacji, czyli zlecanie naboru pracowników podmiotom zewnętrznym. To dla firmy duża wygoda i oszczędność czasu.

Jak przebiega proces rekrutacji?

Tak naprawdę proces rekrutacji zaczyna się już w momencie redagowania ogłoszenia o pracę. Wtedy właśnie firma decyduje, jakie kryteria musi spełniać człowiek na danym stanowisku. Dokonuje więc pośrednio wstępnej selekcji kandydatów. Dokumenty aplikacyjne powinni złożyć jedynie osoby, które mają określone umiejętności i predyspozycje. 

W praktyce jednak często bywa tak, że o zatrudnienie ubiegają się na przykład studenci bez odpowiedniego doświadczenia czy wiedzy. Ich wyłonieniu służy druga faza rekrutacji, czyli analiza nadesłanych CV i listów motywacyjnych. Potem przychodzi czas na rozmowy telefoniczne z kandydatami wybranymi na przywołanym wcześniej etapie i zaproszenie ich do siedziby firmy. 

Spotkanie „twarzą w twarz” z osobą aplikującą na dane stanowisko pozwala zebrać o niej jeszcze więcej informacji. To wspaniała okazja do tego, by sprawdzić, jej umiejętności w praktyce i zobaczyć, jak działa pod presją czasu. Rozmowa kwalifikacyjna niesie również wiele korzyści z punktu widzenia kandydata. Może on bowiem wypytać potencjalnego pracodawcę o szczegóły dotyczące pełnionych obowiązków bądź wynagrodzenia i w ten sposób rozwiać wszystkie ewentualne wątpliwości

Jak przygotować się do procesu rekrutacji?

Co zrobić, by podczas procesu rekrutacyjnego wypaść jak najlepiej i zwiększyć swoje szanse na otrzymanie wymarzonej posady? Trzeba dobrze zaplanować każdy najdrobniejszy element – poczynając od informacji zawartych w dokumentach aplikacyjnych, a na stroju podczas rozmowy kwalifikacyjnej kończąc.

Warto również dokładnie zapoznać się z profilem oraz działalnością danej firmy, jej wartościami oraz kulturą korporacyjną. Trzeba też przeanalizować swoje mocne i słabe strony. Często cecha uznawana powszechnie za wadę, przedstawiona we właściwym świetle, może stać się największym atutem.